Thursday, April 29, 2010

Mee Kolok & Masak Lemak Cili Api??

Salam semua...

Ya, this is my 2nd post...
since my prologue have been posted in last couple of minutes, I think the 'aura' is coming..hihi..

Actually it's hard to jot down something that we didn't exactly faced in our life daily...means to create something new its guite hard, without reading, sharing stories with others, and without getting through life experiences. Being someone who loves blogging can make us better person in terms of developing 'inside' our own personality..hihi. There's no one can know you more than ourselve. Am I right?? Look at the mirror guys..now now now!

Bercakap pasal Mee Kolok & Masak Lemak Cili Api...
Semua orang tau benda-benda tu makanan..ya of coz sangat sedap.
Kalau mee kolok...origin from Sarawak..kiranya ni masakan tradisional yang paling popular kt Sarawak. Memang banyak 'secret2 recipy' dari sane, tp mee kolok ni la yang paling besh and favourite aku.hihi...
Masak lemak cili api? ya of coz origin from Negeri Sembilan...tapi sebenarnya aku tak tau kat mana asal yang 'sebenarnya2nya' masakan ni, sbb masakan melayu kita ni ada dipengaruhi masakan2 dari Indonesia...apapun, yang penting halal dan sedap!hihi.

Mungkin biasa pada pandangan orang lain, tapi bagi aku 'resipi' Mee Kolok & Masak Lemak Cili Api punya keistimewaannya yang tersendiri..

Tahun 1988, pada usia 5 tahun lebih (dh nak masuk 6 kot..), aku makan mee kolok buat pertama kalinya..mestilah masa tu kat Sarawak..aha! Pasar Satok menjadi lokasi setia untuk menjamu my favourite mee kolok. Puncanya?aku dan family dikehendaki menetap kat sana atas urusan kerja ayah aku. Ayah telah dipertanggungjawabkan sebagai pensyarah di Maktab Perguruan Batu Lintang. okok, berbalik pade kisah mee kolok tadi...after 2 years, aku balik semenanjung, tempat asal..seremban.huhu..so no more mee kolok after that. Mee kolok susah nak cari kat sini, sebab kebanyakan orang kata MEE nk wat mee kolok takde jual kat sini..hihi.so how??

And then,beberapa tahun lepas tu, lama jugakla...last makan, tahun 1990...and now dapat makan balik tahun 2009..ha?lama tak? cuba kira??hihi...
Alhamdulillah, setelah sekian lama 'merindukan' mee kolok, akhirnya bertemu jua..sebab apa?? sebabnya...sebabnya...aku telah dipertemukan dengan si dia..hihi..(dia membaca sambil tersenyum)..betul tak cik Zarith Sofia?hihi...sampai je Sarawak sempena pertunangan aku ngn dia, terus cari mee kolok..hihi..(complement to Mee Kolok Hj. Sari dan Kubah Ria).

Masak lemak cili api...rupa2nya makanan kegemaran dia!!ape tak nya..mula-mula kenal dulu pun, kalau makan nasi campur, Sofia mesti cari kuah kuning (masak lemak cili api la ni...).Aku, memang dari azali lagi dah dididik untuk 'mencintai' masak lemak cili api ni, yela kan..orang nogoghi...Resipi mama, hasil turun temurun daripada nenek sangat istimewa...buat masakan ni antara yang terbaik pernah aku rasa sepanjang usia.memang terbaeeekk!!

Kesimpulannya...'resipi' atau hikayat mee kolok dan masak lemak cili api ni dah sebati dengan kehidupan aku dan dia...secara simboliknya...ia dah menjadi lambang hubungan kami antara 2 negeri..even secara geografinya kami terpisah antara laut china selatan, tapi hakikatnya takdir telah menyatukan kami berdua...ikan di laut, asam di darat...bertemu juga di? di? dalam kuali...hihi..itulah kuasa Tuhan yang Maha Esa. I love my destiny..alhamdulillah...

Nak makan mee kolok? Jom gi Dapur Sarawak kat Setapak.
Nak makan masak lemak cili api? yang terbaeek hanya di 365,Persiaran Rajawali,Taman Paroi Jaya,Seremban.hihi..(don't worry, mama owes available to teach my Sofia how to cook the best masak lemak cili api in the world..insyaAllah...)

I wrap up my 2nd post with...wassalam...

1 comment:

sayang said...

iye B...nnti kta mkn lgi yee....i love ur blog..so sweett B...sayang terharu ni....