Thursday, January 6, 2011

Nenda Pesah

teratak klasik itu menjadi saksi kediaman seorang nenda kesayanganku...usia yang meningkat tua seiring dengan gambaran teratak itu, buat aku terfikir betapa pilunya lantas membayangkan kehidupannya yang berkeseorangan. sejak kehilangan atuk, nenek tetap dengan cintanya bersama anak2 dan cucu2 kesayangan.

entry dan kate pwincezz mata bulat benar2 buat aku sedar, betapa tiada yang lebih bermakna melainkan melakukan sesuatu yang sangat berguna sementara insan yang kita sayang masih buka mata dan bernafas. dia punye pengalaman yang manis dan pahit satu ketika dulu, dan perkongsian saat2 itu adalah satu yg sangat positif.

aku rasa, aku seorang cucu yang baik, tak pernah lukakan hati nenek, masa kecik2 dlu? klu nenek mintak tolong aku, aku tak pernah menolak. nenek suh gi kedai? beli barang2 dapo? aku mesti buat. hihi, sebab? mesti dapat ganjaran..hihi..ye le, budak2 kan...asal gi kedai je, mesti nak jajan (bahasa nogoghi, snacks). tapi tu yang aku tau, ape yg aku rasa, ape yang dalam hati nenek?

tu dulu, bila dah besar ni, ayah selalu pesan...jangan lupe nenek, selalu ziarah n jenguk nenek kat kampung. mustahil untuk nenek yang datang berjumpa kita, apa dayanya lagi...aku n the rest of noor bros, yang tengah sihat bertenaga lagi ni...kena amik alih tanggungjawab ayah sbg anak.

ya, mungkin aku berjauhan dari dia, mungkin pwincezz, abang, kak ayu, kaklin, awan, kak ainun, adek berjauhan dari dia, tapi kami sume berjanji akan selalu gunakan masa yang terluang utk berjumpa dengan nenek. insyaAllah, nenek tau, dia punya anak2 dan cucu2 yang sangat menyayangi dia. 

mama pernah berpesan, mau hidup senang? mau hidup selesa? petua berguna nyata formula paling berkesan. insyaAllah. jagalah orang tua kita...sayangi dia, hormati dia...selagi hayatnya masih ada. aku dah nampak kebenaran kata2 mama, dari masa dulu, sekarang dan insyaAllah masa akan datang.

ya Allah, lindungilah nenek...berikan nenek kekuatan dan kesihatan...insyaAllah, kami masih dan selalu ada bersama dengan dia.

1 comment:

NM02 said...

ooo.. dah p mkn kat pak li ye..

puas le puan pia kita tu ek..